Nejdražší auto na světě – nejluxusnější, nejhezčí
Výlet v jednom z nejdražších superaut na světě je víc než jen obyčejná cesta. Je to zážitek, umělecké dílo, dobrodružství, které lze zažít jednou za život: a to ještě před sešlápnutím pedálu.
Pokud jde o hyperauta, je nebe limitem. Nejluxusnější auta sice mají pár věcí společných se svými levnějšími protějšky – řeč je o čtyřech kolech, dveřích a volantu – avšak odlišují se těmi vážně honosnými, nekonečně působivými prvky, které spojují hlubokou propast mezi vozidlem a uměleckým dílem.
Nejdražší auto na světě
Získat titul „nejdražšího auta na světě“ není snadné. Někdy ani ten nejblyštivější design, karoserie na míru, supervýkonné motory a další prvky nemohou získat první místo. Jaké je nejdražší Bugatti? Které Pagani je nejdražší auto, které si běžný smrtelník nemůže koupit? A co historické Ferrari, které dosud nebylo sesazeno z pozice nejdražšího vozu všech dob?
Aktualizovaný žebříček nejdražších automobilů za rok 2023 zahrnuje vše od legendárních klasických vozů z uctívaných automobilových domů a několik překvapivých novějších modelů.
10. | Pagani Huayra | 3,5 milionu USD |
9. | Lamborghini Sian | 3,6 milionu USD |
8. | Bugatti Chiron Super Sport | 5,7 milionu USD |
7. | Bugatti Divo | 6 milionů dolarů |
6. | Bugatti Centodieci | 9 milionů dolarů |
5. | Rolls-Royce Sweptail | 13 milionů dolarů |
4. | Pagani Zonda | 17,6 milionu dolarů |
3. | Bugatti La Voiture Noire | 18,7 milionu dolarů |
2. | Rolls-Royce Boat Tail | 28 milionů dolarů |
1. | Ferrari 250 GTO z roku 1963 | 70 milionů dolarů |
10. Pagani Huayra BC Roadster: 3,5 milionu dolarů
Pagani Huayra BC Roadster je nejen působivý, nýbrž také vážně krásný. Vůz, který si zaslouží obdiv ještě před sešlápnutím pedálu, svým vzhledem téměř ospravedlňuje svoji vyděračskou cenovku. Právem se řadí mezi nejhezčí auta na světě.
Pagani Huayra BC Roadster je sebevědomý vůz, jehož cena se od roku 2011, kdy se poprvé objevil na trhu, více než ztrojnásobila. Určitý podíl na směšné rychlosti tohoto vozu má jeho složení – materiál, který je ještě lehčí než běžná uhlíková vlákna a nazývá se karbon-titan HP62.
Zakladatel společnosti a hlavní designér Horacio Pagani byl údajně přímo zodpovědný za chladné, elegantní barvy uvnitř každého BC Roadsteru. A jeho jméno? BC odkazuje na newyorského realitního magnáta Bennyho Caiolu, prvního majitele Zondy z roku 2000 a přítele Horacio Paganiho.
9. Lamborghini Sian: 3,6 milionu dolarů
Lamborghini Sian znamená v překladu z boloňského dialektu Lamborghini „světelný blesk“, což by mělo napovědět, čeho je tento supersport schopen. Nejenže je to nejvýkonnější Lamborghini, jaké kdy bylo vyrobeno, je také nejdražší. Tento hybrid z limitované edice byl prodán celkem jen 63 zákazníkům a je vybaven nehoráznými vlastnostmi, které tomu odpovídají.
Sian byl navržen tak, aby byl nejlépe přizpůsobitelným Lamborghini, jaké kdy bylo vyrobeno, a k dispozici jsou všechny možné barvy, které pokrývají jeho karoserii z uhlíkových vláken až po sedadla a interiér. Snadno také dosáhne rychlosti 0 – 60 km/h za méně než 2,8 sekundy a jeho maximální rychlost je 217 km/h.
8. Bugatti Chiron Super Sport 300+: 5,7 milionu dolarů
Bugatti Chiron Super Sport 300+, který stojí téměř dvojnásobek ceny modelů Jesko a Murray T.50, nabízí rychlost a výkon spolu s krásou, která dělá Bugatti Bugattim. Pod kapotou každého vozu se skrývají desetiletí odborného řemeslného zpracování a léta automobilového umění. Bugatti se často prodávají za několik milionů – a Bugatti chce, aby to lidé věděli a cítili pokaždé, když nějaký vůz uvidí.
Jeho ladné křivky na elegantní fasádě působí futuristicky; výkon 1 577 koní mu dodává čtyřmi turbodmychadly přeplňovaný osmilitrový motor W16. Před lety tento vůz jako první překonal tehdy zlatou rychlostní bariéru 483 km/h – a tak, podobně jako nejdražší vůz na světě, má i toto Bugatti nárok na slávu, která nikdy nedovolí, aby jeho hodnota klesla.
Bugatti Chiron Super Sport 300+ zrychlí z 0 na 100 km/h za 2,4 sekundy. Dosahuje maximální rychlosti něco málo přes 483 km/h, a jako bonus má základní infotainment systém, který se synchronizuje s produkty Apple i Android.
7. Bugatti Divo: 6 milionů dolarů
Bugatti Chiron mělo takový úspěch, že Divo, vůz, který na něj úzce navazuje, má několik podobných vlastností. Divo však vypadá exotičtěji – a je mnohem exkluzivnější.
Vyrobeno bylo pouze 40 vozů Divo. Každé z nich je již prodáno. Mezi jeho novinky patří lepší odpružení, mnohem lehčí rám pro zvýšení rychlosti a nová hřbetní ploutev. Uvnitř Diva se nachází motor W-16 o objemu 8,0 l se čtyřmi turbodmychadly. Díky tomu má Divo výkon 1500 koní a zrychlení 0-100 km/h za 2,4 sekundy. Jeho maximální rychlost? 380 km/h.
6. Bugatti Centodieci: 9 milionů dolarů
Bugatti Centodieci 2023 bude ještě exkluzivnější: V prodeji bude pouze deset těchto luxusních hyperaut. Každý z nich už si navzdory vysoké ceně našel šťastného kupce, včetně fotbalové hvězdy Christiana Ronalda.
Bugatti, které je již nyní známé jedinečnou karoserií a luxusními komfortními prvky, se snažilo Centodieci dodat vše, co je možné, aby bylo nezapomenutelné – a zcela dekadentní. S motorem W-16 se čtyřmi turbodmychadly a výkonem 1577 koní možná není nejrychlejším Bugatti, které je v současnosti na silnicích; je však nejrychleji akcelerujícím.
Tímto vozem Bugatti vzdává hold modelu EB110 (neboli „centodieci“), supersportu vyráběnému na počátku 90. let. Tento vůz přináší výkon a luxus na rozdávání. Bugatti uvádí zrychlení 0-100 km/h za 2,4 sekundy. Centodieci bude mít maximální rychlost 379 km/h – zřetelně méně než Chiron, ovšem tento hyperautomobil to vynahrazuje svou výraznou moderní estetikou.
5. Rolls-Royce Sweptail: 13 milionů dolarů
Rolls-Royce Sweptail nebyl původně vyroben z žádného konkrétního důvodu: bylo to přání. Vůz, který kdysi získal titul nejdražšího na světě, je modelem, který si získal srdce nejrůznějších automobilových fanatiků po celé planetě.
Jednou z nejlepších věcí na tomto voze je spojení starého a nového: moderní luxus kombinovaný s nádechem glamour 20. a 30. let. Řeč je o charakteristikách klasické siluety Rolls-Royce v kombinaci s inovacemi a technologiemi. Tento ojedinělý vůz je skutečně jedinečný.
4. Pagani Zonda HP Barchetta: 17,6 milionu dolarů
Zonda byla prvním vozem z dílny automobilky Pagani Automobili. Před lety měla být výroba ukončena a upřednostněna Huayra; místo toho Pagani přišlo s mnoha různými speciálními edicemi Zondy.
Zonda HP Barchetta byla pojmenována „Barchetta“, protože Horatio Paganimu připomínala malou loďku. Její rám je kompletně tvořen uhlíkovými vlákny, což zajišťuje ultralehkou karoserii a pocit rychlosti; je modře zbarvená, má minimalizované čelní sklo a v nejvyšší výšce měří jen asi půl metru.
Pagani Zonda HP Barchetta je bohužel také nejdražším vozem, který si nelze koupit. V historii byly vyrobeny pouze tři vozy této jedinečné, specifické verze modelu Zonda. Při posledním prodeji se jeden z těchto vozů vydražil za 17,6 milionu dolarů.
Jeho zrychlení 0-100 km/h je za 3,4 sekundy. Zonda HP Barchetta může dosáhnout maximální rychlosti 355 km/h.
3. Bugatti La Voiture Noire: 18,7 milionu USD
V roce 2019 učinilo Bugatti při uvedení svého nejnovějšího superauta na trh geniální brandingové rozhodnutí. Místo okázalého představení a jména zaměřeného na vzrušení se francouzský výrobce rozhodl pro střídmý, minimalistický a okamžitě ikonický název: La Voiture Noire. Černé auto.
Žádný další popis není potřeba. Zabíhání do detailů neruší úctu k tomuto nádhernému vozu s nebetyčnou cenou: Má ručně tvarovanou skořepinu z uhlíkových vláken, motor W16 8,10 l se čtyřmi turbodmychadly o výkonu 1500 koní a zrychlení 0-100 km/h za 2,4 sekundy.
Jeho maximální rychlost činí 420 km/h a jeho celkový výkon je precizně navržen automobilkou, která je proslulá výrobou nejvýkonnějších vozů na světě po celá desetiletí.
2. Rolls-Royce Boat Tail: 28 milionů dolarů
Rolls-Royce Boat Tail je důkazem, že kvantita a kvalita mohou kráčet společně, aniž by se navzájem zastínily. Tento vskutku unikátní vůz byl navržen jako kočárový model, první ze tří, které byly vyrobeny. Co to znamená? Vůz na míru, založený na již existující kostře.
Tento je obzvláště působivý, protože obsahuje prvky jachty třídy J i prvky původního Boat Tail z roku 1932. Rolls-Royce Boat Tail debutoval na veřejnosti na italské výstavě Concorso d’Eleganza Villa d’Este koncem roku 2021 a honosí se 6,75litrovým motorem V12 twin-turbo o výkonu 563 koní. Oficiálně se jedná o nejdražší nový vůz na světě v roce 2023.
1. Ferrari 250 GTO z roku 1963: 70 milionů dolarů
Finálový účastník z roku 2023 se oproti roku 2021 nezměnil a bylo by překvapením, kdyby jeho pozici v roce 2023 překonal i jiný vůz.
V roce 1964 vyhrál vůz 250 GTO automobilovou Tour de France – jednalo se o devátý rok v řadě, kdy Ferrari tento závod vyhrálo. V letech 1962 až 1963 bylo vyrobeno pouze 36 těchto vozů; konkrétní Ferrari, které je s cenou neuvěřitelných 70 000 000 dolarů nejdražší na světě, zvítězilo nejen v Tour de France, nýbrž umístilo se i v Le Mans.
S maximální rychlostí 280 km za hodinu a zrychlením 0-100 km/h za 6,1 sekundy by jeho statistiky neobstály ani u hyperaut dnešní doby. V 60. letech však byl nejrychlejší na světě – a nyní, o desítky let později, zůstává s přehledem nejdražším autem na světě – cena 1 564 640 000 Kč.
Někteří tento nádherný vůz označují za Picasso motoristického světa, jiní za Svatý grál Ferrari. Mezi současné majitele nejdražšího vozu všech dob patří americký módní návrhář Ralph Lauren, bubeník skupiny Pink Floyd Nick Mason a Jon A. Shirley, bývalý prezident a provozní ředitel společnosti Microsoft.
Nejdražší luxusní auta Bugatti Veyron a Koenigsegg Gemera
Zvláštní pozornost redakce si zasluhují dva vozy – nejdražší auto v ČR – Bugatti Veyron a Koenigsegg Gemera.
Bugatti Veyron – cena 46 milionů Kč
Verzí Veyron 16.4 Super Sport Bugatti pokračuje v tradici značky vyvíjet supersportovní verze úspěšných modelů. Veyron 16.4 Super Sport ještě více posunul hranice možností v automobilovém odvětví a stanovil nová měřítka.
Výkon 1 200 k, maximální točivý moment 1 500 Nm, zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,5 s a maximální rychlost 415 km/h – v roce 2010 přiměl Veyron 16.4 Super Sport odborníky a automobilové fanoušky po celém světě žasnout nad těmito výkonovými údaji a zazářil jako nová hvězda na nebi supersportovních vozů.
Již v roce svého uvedení na trh vytvořil Veyron 16.4 rychlostní rekord pro silniční vozy. Při dodržení omezení Guinessova světového rekordu bylo dosaženo nevídané rychlosti 431,072 km/h a Veyron byl pasován na rytíře nejrychlejšího supersportovního vozu své doby.
Koenigsegg Gemera – cena 45 milionů Kč
Švédská automobilka Koenigsegg – se označuje za středobod, „kde se potkává šelma s krásou“, což se zdá být pro takový vůz přesné označení. Je to ostrý, vyvážený vůz, který čeká na to, až se dostane do akce. Jeho testování velkým posláním – natož pak jeho skutečné vlastnictví.
Ultimativní výkon patřil do světa dvoumístných vozů s velmi omezeným zavazadlovým prostorem – až dosud. Gemera je první Mega-GT na světě a první čtyřmístný vůz značky Koenigsegg. Extrémní megavůz se setkává s prostorným interiérem a maximální ohleduplností k životnímu prostředí.
Model Gemera je vyroben v limitované edici 300 vozů. Design přední části je inspirován vůbec prvním prototypem Koenigseggu – Koenigsegg CC z roku 1996.