Chladící a provozní kapaliny v autě a motoru
Každý provozovatel vozidla musí pravidelně kontrolovat kapaliny v autě. Kromě pohonných hmot jsou i další kapaliny, na které je třeba dávat pozor. Nazývají se provozní kapaliny. K čemu slouží provozní kapaliny v autě? A jak často měnit chladící kapalinu?
Každý, kdo dělal autoškolu, si určitě vzpomene, že pojem provozní kapaliny v autě někdy slyšel. Provozních kapalin v autě je několik druhů. Které jsou ty, bez kterých se nelze obejít? A bez kterých se dá naopak jízda zvládnout?
OBSAH ČLÁNKU
Co jsou kapaliny v autě – různé typy tekutin, které jsou nezbytné pro správný provoz a funkci vozidla.
Druhy provozních kapalin v autě – motorový olej, chladicí kapalina, brzdová kapalina, kapalina do posilovače řízení, kapalina do ostřikovačů
Motorový olej – je nutný pro mazání a chlazení pohyblivých součástí motoru.
Brzdová kapalina – umožňuje správné fungování brzd. Absorbuje vlhkost, což chrání brzdy před korozí a ztrátou účinnosti.
Chladící kapalina – slouží k udržení správné teploty motoru tím, že odvádí přebytečné teplo.
Kapalina do posilovače řízení – zajišťuje snadnou a lehkou manipulaci s volantem.
Kapalina do ostřikovačů – slouží k čištění skel a zajištění dobré viditelnosti během jízdy za nepříznivých podmínek.
Kapaliny v motoru – jak často je měnit?
I neřidiči musí být jasné, že nejdůležitější kapalinou v autě je rozhodně benzin či nafta. Bez natankování auto pochopitelně nikam nedojede. Je velmi důležité vědět, „na co auto jezdí“.
Při zaměnění těchto základních kapalin je totiž velmi těžké uvést motor auta znovu do použitelné podoby. Jaké jsou další kapaliny v autě?
Kapaliny v autě – provozní kapaliny
Provoz automobilu zahrnuje nejen správné ovládání řízení a dodržování dopravních pravidel, nýbrž také správnou péči o kapaliny v autě, které zajišťují jeho spolehlivý chod. Tyto kapaliny jsou nezbytné pro různé funkce a systémy vozidla a zahrnují mnoho různých složek.
Kromě pohonných hmot existují i další kapaliny v autě, které je třeba kontrolovat. Kapaliny v autě se nazývají provozní kapaliny. Provozní kapaliny je nutné ve vozidle pravidelně kontrolovat a jednou za čas také doplňovat.
Pokud by člověk kapaliny v autě pravidelně nekontroloval a nehlídal, mohlo by se stát, že se jejich množství vyčerpá uprostřed jízdy. To může být velmi nebezpečné, jak pro samotné auto, tak především pro posádku auta. Například bez brzdové kapaliny vůz nezabrzdí. Následky si jistě každý domyslí.
Každá z kapalin do auta má svojí funkci a je více či méně důležitá. Níže se lze dozvědět podrobnosti o každé z provozních kapalin.
Kapaliny do auta – druhy provozních kapalin v autě
Většina aut má pod kapotou pět nádob – nalévacích míst. Pro motorový olej, brzdovou kapalinu, chladící kapalinu, hydraulický olej do posilovače řízení a kapalinu do ostřikovačů.
Tyto kapaliny se nazývají provozní kapaliny v autě. Již z názvu se jasné, že se jedná o kapaliny důležité pro provoz vozidla. Jejich pravidelnou kontrolou a doplňováním se auto odvděčí komfortní a bezpečnou jízdou.
Motorový olej
Velmi důležitou provozní kapalinou v autě je motorový olej. Bez něj by neměl nikdo vyjíždět. Stačila by totiž krátká jízda, aby došlo k velkému poškození motoru. Motor by se zkrátka zadřel.
Motorový olej je proto třeba pravidelně hlídat a kontrolovat. Pokud se během jízdy rozsvítí kontrolka, měl by řidič co nejdříve zastavit a provést kontrolu kapaliny v autě.
„Pokud chcete zkontrolovat motorový olej, vozidlo musí stát na rovné ploše a motor musí být zahřátý na provozní teplotu. Jakmile vypnete motor, počkejte pět minut, aby olej klesl na dno motorového prostoru, a teprve poté můžete jít na kontrolu jeho hladiny,“ připomíná produktový manažer automobilky.
Hladinu prozradí olej zachycený na vytažené měrce s očkem. Ideální stav je lehce nad polovinou mezi ryskami MIN a MAX. Mezi ryskami MIN a MAX bývá rozsah přibližně jeden litr.
Brzdová kapalina
Správnou funkci brzd zajišťuje brzdová kapalina. Její nedostatek nebo její velké stáří se může negativně podepsat na účinnosti brzd. V takovém případě může auto brzdit o poznání hůře. I toto je tedy provozní kapalina, bez které se nelze obejít.
Brzdová kapalina by neměla nijak výrazně ubývat, pokud tomu je jinak, je potřeba navštívit servis. Na rozdíl od dolévání motorového oleje totiž není dolévání brzdové kapaliny úkon pro laiky.
Nádobka s brzdovou kapalinou bývá většinou za motorem na straně řidiče. Víčka jsou většinou žlutá nebo označená žlutým symbolem brzdového obložení. Může na nich být nápis DOT s několika čísly.
Že je nějaký problém s brzdovou kapalinou, pozná člověk tak, že za jízdy začne blikat a pípat červený symbol brzd s vykřičníkem. Ten také mnohdy znamená zapomenutou zataženou ruční brzdu.
Chladící kapalina
Další provozní kapalinou v autě je také chladící kapalina. Ta má za úkol odvádět nadbytečné teplo vytvořené ve válcích nastartovaném motoru.
Chladící kapalina nezabraňuje pouze přehřátí motoru, zajišťuje také antikorozní ochranu a brání tvorbě usazenin.
Chladicí kapalinu je možné koupit jako koncentrát, který se musí naředit s destilovanou vodou. Kdo si na to netroufne, může si koupit již naředěnou chladící kapalina, která má vyznačený bod tuhnutí. V nejhorším případě lze během léta nahradit chladící kapalinu běžnou vodou. Ta však může působit problémy spojené s usazeninami a korozí.
Při výběru chladicí kapaliny je důležité dávat pozor na to, aby kapalina nenarušovala ocelové, hliníkové ani gumové části chladicího systému.
Do starších vozidel se používá chladící kapalina nápadně zelenomodré barvy. Novější vozidla dnes používají kapaliny růžové, průhledné nebo fialové barvy.
Chladící kapalina – znak a symbol
Jaký je znak chladící kapaliny a jak najít, kam patří? Nádržku s chladící kapalinou najde člověk podle modrého víčka. Auto by stejně jako při měření oleje mělo stát na rovině.
Kontroluje se opět podle rysek zvnějšku nádobky. Chladící kapalina je většinou barevná, takže je dobře vidět. Pokud je na minimu, může to signalizovat její únik. Dolévat lze destilovanou vodou nebo kapalinou stejné barvy (modrá, červená nebo modrozelená).
Při doplňování musí dát ovšem člověk pozor, protože z otevřené nádobky může stříkat horká voda. Ta může mít až 120 stupňů. Je proto lepší, nechat auto raději vychladnout.
Jak často měnit chladící kapalinu?
Vzhledem k tomu, že chladící kapalina je důležitou provozní kapalinou v autě, je třeba vědět, jak často měnit chladící kapalinu.
Vždy záleží na doporučení výrobce automobilu. Obecně se doporučuje měnit chladící kapalinu jednou za 3 až 5 let. Někteří odborníci doporučují měnit chladící kapalinu i každé dva roky. Lepší je určitě výměna v častějším intervalu.
Kapalina do posilovače řízení
Většina aut má dnes hydraulický posilovač řízení. Pokud je nedostatek kapaliny v posilovači řízení, projeví se to tím, že jde ztuha otočit volant.
Tmavá barva kapaliny signalizuje nutnost výměny, časté dolévání zase problém s těsností systému.
Nádobka na kapalinu do posilovače řízení (hydraulický olej) je většinou z plastu a na kovovém víčku bývá označena například nápisem Power steering fluid.
Kapalina do ostřikovačů
Kapalinu do ostřikovačů zvládne dolít každý sám. Možná si někdo řekne, že kapalina do ostřikovačů není důležitou provozní kapalinou, opak je však pravdou. Čisté okno je základem bezpečné jízdy.
Na nedostatek této provozní kapaliny v autě upozorní kontrolka na displeji řidiče. Po otevření kapoty každý hned uvidí nádržku označenou symbolem stěračů a ostřikovačů. Stačí ji otevřít a speciální kapalinu pořízenou v autorizovaném servisu nebo třeba na čerpací stanici sem dolít.
U kapaliny do ostřikovačů je potřeba myslet na roční období. Pokud jsou mrazy, je dobré použít nemrznoucí směs. Ta klasická by totiž mohla zmrznout a ostřikovače ucpat.
Kapaliny v motoru – jak často je měnit?
Jak často měnit motorový olej? Délka intervalu se liší podle toho, kolik kilometrů auto najede a především jaký olej je používán. V zásadě se doporučuje měnit olej po ujetí 15 až 20 tisíců kilometrů, nebo alespoň jednou ročně.
U chladící kapaliny již bylo uvedeno, že se doporučuje měnit každých 3 až 5 let, někdy dokonce častěji. Odborníci se v tomto zcela neshodnou.
U kapaliny do ostřikovačů je to jasné. Dolévá se, když dojde. Na nedostatek upozorní kontrolka na palubní desce, nebo ostřikovače zkrátka nestříkají.
U kapaliny do posilovače řízení je to rovněž individuální.
Na problém s provozní kapalinou upozorní většinou kontrolky v autě a varovné systémy. Ovšem není dobré spoléhat jenom na ně. Zejména u starších vozů systémy počítají s účastí řidiče a kontrolky začnou svítit až při kritickém nedostatku.
Odborníci doporučují, aby každý provozovatel nechal své auto pravidelně kontrolovat, a to dvakrát ročně. Většinou se celková kontrola vozidla včetně provozních kapalin provádí na jaře a na podzim při přezouvání pneumatik. Pokud tedy člověk nepoužívá celoroční pneu. Pak si musí návštěvu servisu ohlídat.